Το πορτραίτο ενός αιωνόβιου μουεζίνη της Αμμοχώστου από τον Ρένο Γουάιτσον

Το 1951, στο περιοδικό Κυπριακή Επιθεώρησις, βρίσκουμε ενα ωραίο μαυρόασπρο φωτογραφικό πορτραίτο του Mehmet Kahveci Hasan Tekbıyık σε ηλικία 82 χρόνων. Ο Mehmet Kahveci Hasan Tekbıyık ηταν ο βοηθός μουεζίνης του τεμένους Lala Mustafa Pasha (στον πρώην καθεδρικό ναό του Αγίου Νικολάου) στην παλιά πόλη της Αμμοχώστου. Ο μουεζίνης απεβίωσε σε ηλικία 106 χρόνων το 1963.

Το πορτραίτο του Μουεζίνη

Ο φωτογράφος Wideson ήταν κατά δική του ομολογία, ερασιτέχνης, όσον αφορά την Φωτογραφία : υπάρχει ένας γοητευτικός αυθορμητισμός σε μεγάλο μέρος της δουλειάς του, που κάποιος ισως να παραβλέψει μετά από μια πρώτη βιαστική αξιολόγηση. Κυρίως τα πορτραίτα του έχουν μια γλυπτική ποιότητα , που ενας επαγγελματίας φωτογράφος έχει την τάση να τήν χάνει.

Ο Ρένος Ευριβιάδης Wideson γεννήθηκε στην Λάρνακα το 1920. Το ενδιαφέρον του για τη φωτογραφία πυροδοτήθηκε από την κάμερα της Kodak «Box Brownie», την οποίαα του έδωσε ο πατέρας του ως ένα αγόρι. Το ενδιαφέρον αυτό ήταν να γίνει ενα πάθος δια βίου.

Στήν αρχή της σταδιοδρομίας του σαν περιοδεύων κυβερνητικός υπάλληλος ταξίδευε ευρέως σε όλη την επαρχία Λάρνακας και από αυτό αυξήθηκε παράλληλα το πάθος του για το τοπίο και τους ανθρώπους της πατρίδας του. Μετά από την υπηρεσία στο Σώμα Κυπρίων Εθελοντών και αργότερα στο Κυπριακό Σύνταγμα, ο ίδιος παραιτήθηκε από Το αξίωμα του ως συνταγματάρχης το 1949 για να αναλάβει ως Επιθεωρητής Ξενοδοχείων με το Κυπριακό Γραφείο Τουρισμού. Τελικά βρέθηκε επικεφαλής του Γραφείου Ανάπτυξης Κυπριακού Τουρισμού υπό τον Lawrence Durrell ο οποίος ήταν τότε υπεύθυνος του Γραφείου Τύπου και Πληροφοριών. Ένα μεγάλο στοιχείο της δουλειάς του ηταν η δημοσιοποίηση της Κύπρου και αυτό του έδωσε την ευκαιρία να επισκεφθεί και να φωτογραφίσει πολλές απομακρυσμένες και απομονωμένες αγροτικές γωνιές του νησιού. Ήταν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου που η πλειοψηφία των εικόνων στο γνωστό του βιβλίο “Cyprus in Pictures” είχαν ληφθεί.

Το 1956 εντάχθηκε στην τότε νεοσύστατη Κυπριακή τηλεόραση και ήταν επικεφαλής μιας μικρής μονάδας ταινία που παρήγαγε μια σειρά από ντοκιμαντέρ χαρακτηριστικών που απεικονίζουν τις πτυχές της ζωής του νησιού. Μετανάστευσε στο Ηνωμένο Βασίλειο το 1959 με τη σύζυγό του και τους δύο γιους, όπου πήρε μια θέση στα στούντιο Κινηματογράφου Ealing του BBC. Διορίστηκε Επικεφαλής Εργασιών Κινηματογράφου το 1975. Συνταξιοδοτήθηκε το 1977.

ENGLISH TRANSLATION

In the 1951 August edition of the Cyprus Review we find a nice black and white photographic portrait of Mehmet Kahveci Hasan Tekbıyık at the age of 82. Mehmet Kahveci Hasan Tekbıyık was the assistant muezzin at the Lala Mustafa Pasha mosque (in the former cathedral of Saint Nicholas) in the old city of Famagusta. The muezzin died at the age of 106 in 1963.

Wideson was a self-confessed amateur where Photography is concerned: there is a charming spontaneity about much of his work which one is liable to overlook after a surfeit of glossiness. His portraits in particular have a sculptural quality, a depth of feeling which the professional tends to miss.

Renos Evryviades Wideson was born in Larnaca, Cyprus in 1920. His interest in photography was sparked by a Kodak ‘Box Brownie’ camera which his father gave him as a boy and this interest was to become a life-long passion.

His early working life as Village Roads Paymaster and later as Assistant District Inspector involved travelling widely throughout the Larnaca District and from this grew his parallel passion for the landscape and people of his homeland. After service in the Cyprus Volunteer Force and later the Cyprus Regiment, he relinquished his commission as Major in 1949 to take up an appointment as Hotels’ Inspector with the Cyprus Tourist Office. He eventually headed the Cyprus Tourist Development Office under Lawrence Durrell who was then in charge of the Public Information Office. A large element of his work involved publicising Cyprus and this gave him the opportunity to visit and photograph many remote and isolated rural corners of the island. He was able to indulge his ‘passions’ to good effect. It was during this period that the majority of the pictures in this book were taken.

 

Advertisements

Ετικέτες: , , , , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s