Αερολιμένας Αμμοχώστου…1933

Ο Sir Philip Cunliffe-Lister, Υπουργός Αποικιών της Βρεττανικής Αυτοκρατορίας (Secretary of State for the Colonies) αφίχθηκε στην Κύπρο τον Απρίλιο του 1933 με αεροπορική πτήση. Ο σταθμός του στην Κύπρο ηταν μέρος μιάς ευρύτερης περιοδείας στην Κύπρο, Παλαιστίνη και Βαγδάτη.

Ο αερολιμένας αφιξης…το λιμάνι Αμμοχώστου. Το αεροσκάφος ηταν ενα υδροπλάνο τύπου “Calcutta” («Calcutta flying boat»).

Η αφιξη του Cunliffe-Lister στο λιμάνι Αμμοχώστου, 1933

Η αφιξη του Cunliffe-Lister στο λιμάνι Αμμοχώστου, 1933

Η Imperial Airways ξεκίνησε την αεροπορική σύνδεση της Κύπρου με το εξωτερικό τον Σεπτέμβριο του 1930, με την γραμμή Αμμοχώστου-Αλεξάνδρειας μέσω Χάιφας. Η πρωτιά της Αμμοχώστου στην αεροπορική ιστορία της Κύπρου ηταν το αποτέλεσμα του εντονου ενδιαφέροντος του κυβερνήτη της Κύπρου Sir Ronald Storrs.

Η Tabitha Morgan στο βιβλίο της «Sweet and Bitter Island: A history of the British in Cyprus» μας αναφέρει οτι ο Sir Ronald Storrs, απο την στιγμή της αφιξης του στο νησί, ειχε αναγνωρίσει την προοπτική της Κύπρου σαν τουριστικού προορισμού και μαζί την ανάγκη για την βελτίωση των συγκοινωνιών του νησιού με το εξωτερικό. Κατά την διάρκεια των ερευνών του ειχε ανακαλύψει οτι κανένα αεροπλάνο δεν ειχε προσγειωθεί στο νησί απο τον καιρό του Α΄Παγκοσμίου πολέμου και επίσης οτι ενας δίαυλος επείγουσας προσγείωσης στην Λευκωσία ειχε μείνει αναξοιοποίητος. Το 1927 αρχισε να πιέζει την Imperial Airways να αντικαταστήσει την Αλεξάνδρεια με την Κύπρο σαν σταθμό ανεφοδιασμού καυσίμων στην διαδρομή της εταιρίας προς Ιράκ και Ινδία. Τον Σεπτέμβριο του 1930 η Imperial Airways αρχισε της πτήσεις προς την Αμμόχωστο επι δοκιμαστικής βάσεως αλλά δυστυχώς τις τερμάτισε σχετικά σύντομα. Απτόητος, ο Sir Ronald Storrs προσπάθησε να πείσει την Imperial Airways να προσγειώσουν τα υδροπλάνα τους στην Αλυκή του Ακρωτηρίου, υποσχόμενος μάλιστα την εμβάθυνση της Αλυκής ωστε να δημιουργηθεί ενα ασφαλές μεσόγειο θαλασσοδρόμιο. Ολες οι παραπάνω προσπάθειες αποδείχτηκαν μάταιες. Σύμφωνα με πληροφορίες οι πτήσεις στην Αλυκή του Ακρωτηρίου τερματίστηκαν μετά την 1η του Οκτώβρη του 1932.

Μεταγενέστερα οι προσπάθειες μεταφέρθηκαν προς την αναβάθμιση των πρωτόγονων αεροπορικών εγκαταστάσεων εξω απο την Λευκωσία. Το 1939 κατασκευάστηκε δίαυλος προσγείωσης πολιτικών αεροπλάνων απο την εταιρίες Shell και Πιερίδης & Μιχαηλίδης Λτδ.

Αξίζει τον κόπο να σημειώσουμε οτι η Αμμόχωστος ηταν στο επίκεντρο των σχεδιασμών του Βρεττανικού στρατού για αεροπορικές εγκαταστάσεις στην διάρκεια του Α΄Παγκοσμίου πολέμου. Πιο συγκεκριμένα, εγγραφα στα Βρεττανικά αρχεία του Kew μας πληροφορούν οτι προς το τέλος του Οκτώβρη 1918 εκδόθηκαν οδηγίες για την κατασκευή ενός “προσωρινού δίαυλου προσγείωσης αεροπλάνων στην Αμμόχωστο» (κατά πιθανότητα στα δυτικά του στρατοπέδου στον Καράολο) για δύο μαχητικά αεροπλάνα τύπου Μπρίστολ (Bristol) και μια ιπτάμενη βάρκα (flying boat) F3 που απαιτούνταν για μια επιχείρηση επίθεσης σε μια τουρκική αεροπορική βάση υδροπλάνων (flying boats) στα ανατολικά της Selefke (στην Μικρά Ασία) . Ωστόσο, λίγες ημέρες μετά την εκδοση αυτών των οδηγιών για την κατασκευή του αεροδρομίου, περαιτέρω οδηγίες της 1ης Νοεμβρίου 1918 εκδόθηκαν για ακύρωση αυτών, προφανώς λόγω της ανακωχής που είχε συμφωνηθεί με την Τουρκία την 30η  του Οκτώβρη 1918.

Advertisements

Ετικέτες: , , , ,

6 Σχόλια to “Αερολιμένας Αμμοχώστου…1933”

  1. Nicolas KARAGEORGIS | TTL Says:

    Πάνο καλημέρα,  Είμαι σίγουρος γιατί το θυμάμαι από τα παιδικά μου χρόνια οτι ακόμη και γύρο στο 1955 προσγειώνονταν μικρά αεροπλάνα  (τύπου Piper Cub) του βρετανικού στρατού στο Καράολο. Σε θαυμάζω. Είσαι αστείρευτος θησαυρός γνώσεων. Πολύ φιλικά,  Νικόλας. 

    Sent from Samsung Galaxy Note 4

  2. Phanos Ionides Says:

    Από την σελίδα της British Airways (explore our past):

    «1930… During the late summer, Imperial Airways operated, for six weeks, an experimental Alexandria-Haifa-Famagusta service at the request of the Air Ministry and the Government of Cyprus. Short Calcutta flying boats were used.»

    To αεροπλάνο στην φωτογραφία φέρει τον αριθμό K2134 o οποίος άνηκε σε αεροπλάνο τύπου Short Rangoon της RAF (πρόκειται για την στρατιωτική έκδοση του Short Calcutta). Άλλη μια φωτογραφία του ίδιου αεροπλάνου εδώ:

  3. ammohostos Says:

    Φάνο, σωστη η παρατήρηση σου. η πτήση οντως δεν ηταν της γραμμης διοτι αυτες τελειωσαν το 1932 οπως λεει το αρθρο. το αρθρο ΄στην αρχη απλως αναφερει τον τυπο του αεροπλανου σαν εισαγωγη στο θεμα των πτησεων των Imperial Airways που ειχαν ηδη τερματιστει.

  4. Vasilis Georgallas (@georgallas) Says:

    Πρός διαχειριστή της σελίδας, Αμμόχωστος Βασιλεύουσα, συγχαρητήρια. Είστε πράγματι μια αστείρευτη πηγή γνώσεων. Πολύ θα ήθελα να επικοινωνήσω μαζί σας.
    Δεν έχω κάποιο e mail σας και εύχομαι το μήνυμά μου να φθέσει κοντά σας.
    Βασίλης Γιωργαλλάς
    vasilisgeorgallas@cytanet.com.cy

  5. Ρηγόπουλος Αντώνης Says:

    Πολύ καλό το ιστολόγιό σας και με πολλές και ανέκδοτες ιστορικές στιγμές. Θα ήθελα να αναδημοσιεύδω ένα άρθρο σας

  6. ammohostos Says:

    Σας ευχαριστώ. Μπορείτε να το αναδημοσιεύσετε δεδομένου ότι θα γίνεται αναφορά στο ιστολόγιο και την συλλογή golden sands καθώς και την ηλεκτρονική διεύθυνση του ιστολογίου

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s