Φωτογραφικά ενθυμήματα επισκεπτών στήν Ιερά Μονή Αποστόλου Ανδρέα, 1907-1930

Τα Μοναστήρια του Αποστόλου Ανδρέα και του Αποστόλου Βαρνάβα ειναι τα δύο πιό ξακουστά εκκλησιαστικά μνημεία της επαρχίας Αμμοχώστου αλλά και απο τα πιό σημαντικά ολόκληρης της Κύπρου.

Εξετάζοντας την θεματογραφία των εικονογραφημένων δελταρίων (κάρτ ποστάλ) της Κύπρου κατά την περίοδο 1902-1930 παρατηρούμε οτι η απεικόνιση της Μονής του Αποστόλου Βαρνάβα ειναι πολύ πιο συχνή απο αυτή της Μονής του Αποστόλου Ανδρέα.

Η αθλια κατάσταση της συγκοινωνίας της Καρπασίας με τα αστικά κέντρα της Κύπρου στά πρώτα χρόνια του 20ου αιώνα, εκαμνε το ταξίδι πρός το μοναστήρι του Αποστόλου Ανδρέα δύσκολο, χρονοβόρο και ταλαίπωρο. Σαν αποτέλεσμα, οι περιηγητές που θα εδειχναν κάποιο ενδιαφέρον για αγορά και αποστολή δελταρίων που απεικόνιζαν την Μονή του Αποστόλου Ανδρέα ηταν ελάχιστοι. Σε αντίθεση, το ταξίδι στον Απόστολο Βαρνάβα ηταν σχετικά εύκολο λόγω της εγγύτητας της Μονής στην πόλη της Αμμοχώστου και συγκριτικά το ενδιαφέρον για φωτογραφίες της μονής του Αποστόλου Βαρνάβα ηταν πολύ πιο μεγάλο.

Το αρθρο της εφημερίδας Ελευθερίας (27/7/1915 ) περιγράφει τις συνθήκες το 1915:

Η αμαξιτός προς μονήν Απ. Ανδρέου.

« Μια εκ των κεντρικότερων οδών και μάλλον πολυσυχνάστων, αίτινες κατασκευάσθησαν από τα πρώτα έτη της κατοχής, ήτο η από Λευκωσίας μέσω Κυθρέας, Λευκονοίκου, Τρικώμου εις Καρπασίαν άγουσα. 

Η οδός αύτη, η μόνη αμαξιτός καθ’ άπαν το βορειοανατολικόν τμήμα της Νήσου, συνεκέντρουν ζωηροτάτην κίνησιν, διότι πλείστοι κάτοικοι έσπευδον κατ’ έτος εκ των λοιπών μερών να επισκευθώσι την Καρπασία, αφ’ ου και έκαστος Κύπριος θεωρεί ιεράν υποχρέωσίν του να επισκευθή  έστω και άπαξ την εις το άκρον της Καρπασίας ιεράν Μονήν Αποστόλου Ανδρέου, έτεροι δε δια να μεταφέρωσιν εμπορεύματα εις το απομακρισμένον εκείνον μέρος και τάναπαλιν.

Δυστυχώς όμως χρησιμωτάτη αυτή οδός από της κατασκευής του σιδηρόδρομου εγκατελήφθη εις την τύχην της, ωσάν να συνέδεε τα χωριά εκείνα δια των οποίων διέρχεται ο σιδηρόδρομος. Αλλά τοιούτον τι δεν συμβαίνει. Διέρχεται η αμαξιτός αύτη τόσον μακράν του σιδηροδρόμου, ώστε ούτος είναι αδύνατον να αντικαταστήση ταύτην. Άλλως τε δεν θα υπήρχεν λόγος να προτιμάται η αμαξιτός  του σιδηροδρόμου. Δια τούτο έχει καθήκον η Κυβέρνησις να διατάξη το Τμήμα των Δημοσίων Έργων όπως επισκευάση την οδόν ταύτην και μη αφήσει αυτήν να καταστρεαφή τελείως προς βλαβεράν και παντελή απομόνωσιν της Καρπασίας.»

Ο διδάσκαλος και σχολάρχης της πόλης των Βαρωσίων Μιχαήλ Κούμας αναφέρει στο βιβλίο του «Τα Παλιά Βαρώσια και η Παλιά Αμμόχωστος» οτι στις αρχές του 20ου αιώνα ενα απο τα μέσα μεταφοράς απο το Βαρώσι προς το Ριζοκάρπασο (και κατόπιν στο μοναστήρι του Αποστόλου Ανδρέα) ηταν η ενοικίαση γαιδάρων απο το χάνι (και αγγειοπλαστείον) του Κιλικίτα στην οδόν Ερμού.

«Περίφημοι δια το θυμοειδές των ησαν οι γαδάροι του Κιλικίτα, τους οποίους παρεχώρει αντί μικρού αγωγίου δια ταξείδια μακρυνά η κοντινά, γυμνούς σχεδόν και τετραχηλισμένους, εκτός ενός σκληρού στρατουρίου η εφιππίου, αν προτιμάτε να πούμε΄για τα υπόλοιπα, επιστρώματα, δισάκκι, σκάλες και ασφάλειαν του ειχεν ευθύνην να φροντίση ο ενοικιαστής επιβάτης.»

IMG_0032

Γάδαρος με ξύλινο στρατούριο

(Κάρτ ποστάλ Θεόφιλου Τουφεξή 1907)

Η αλλη μέθοδος ηταν η αγορά εισιτηρίου για ταξίδι με αμαξα τύπου Λαντώ (Landau). Την υπηρεσία πρόσφερε ο Παρλαμέντος «με το εξηρθρωμένον λαντώ του, συρόμενον απο τέσσαρας αχαμνόοντας ιππους» ο οποίος εκτελούσε και την μεταφορά του ταχυδρομείου «καθώς και δωδεκάδαν εστιβαγμένων επιβατών». Το ταξίδι Βαρωσίων- Ριζοκαρπάσου διαρκούσε δώδεκα ώρες (ισοδύναμο με την διάρκεια του αεροπορικού ταξιδιού μεταξύ Λονδίνου-Σαγκάης!) και ισως να χρειάζονταν αλλες δύο με τρείς ώρες για να καλυφθεί η απόσταση Ριζοκαρπάσου-Αποστόλου Ανδρέα.

img_00031

Αμαξα τύπου Λαντώ «με τέσσαρας ιππους»

(οικογενειακό αλμπουμ Lucie-Smith, 1913)

Ετσι την πρώτη δεκαετία του 20ου αιώνα συναντούμε μονο μια καρτ ποστάλ της Μονής που εκδόθηκε το 1907 απο τον Λευκωσιάτη φωτογράφο και εκδότη κάρτ ποστάλ Θεόφιλο Τουφεξή. Ο Τουφεξής (που γύριζε την Κύπρο καβάλα σε εναν γάδαρο κουβαλώντας την φωτογραφική του μηχανή) εκδωσε μια πανέμορφη σειρά καρτών με πλούσια θεματογραφία που ηταν διαφορετική και πιο ενδιαφέρουσα απο αυτή αλλων εκδοτών οπως του Ιωάννη Π. Φώσκολου ο οποίος εκδωσε πλήθος θεμάτων με επίκεντρο ομως τις πιο πολυσύχναστες περιοχές της Κύπρου.

IMG_0031

Μονή Αποστόλου Ανδρέα, αποψη απο βόρεια

(Κάρτ ποστάλ Θεόφιλου Τουφεξή 1907)

Η σταδιακή κατασκευή πιο υποφερτών δρόμων οπως και η εξάπλωση της χρήσης αυτοκινήτων κατά την περίοδο 1920-1930 αύξησε την ευκολία πρόσβασης στο μοναστήρι.  Η Olive Murray Chapman, που έπισκέφθηκε την Κύπρο το 1936 και έκδωσε το βιβλίο “Across Cyprus” με τις έντυπώσεις της αναφέρει οτι ενοικίασε αυτοκίνητο (με οδηγό) απο κάποιο Κύριο Ζαχαριάδη στο Βαρώσι εναντι 2 γροσιών το μίλι για να την μεταφέρει «στό ξακουστό μοναστήρι».

Η οδική διασύνδεση οδήγησε στην εκδοση φωτογραφικών καρτών απο (αγνωστους) πλανόδιους φωτογράφους οι οποίοι προσπαθούσαν να τις πουλήσουν στους επισκέπτες και προσκυνητές. Τέτοιες κάρτες ειναι πολύ σπάνιες.

IMG_0030

Φωτογραφική κάρτ ποστάλ Μονής

(δεκαετία 1920, αγνώστου φωτογράφου)

Γύρω στο 1930 γίνεται η εκδοση μιάς πανοραμικής καρτας της Μονής απο τον Αρμένιο φωτογράφο και εκδότη κάρτ ποστάλ Χάιγκ Μαγκοιάν.

IMG_0029

Κάρτ ποστάλ της Μονής, αποψη από νότια

(Εκδοση Μαγκοιάν, 1930)

Advertisements

Ετικέτες: , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s